87 miljoen voor Bennink

Natuurlijk, Jan Bennink heeft het goed gedaan als topman van Numico. In de ruim vijf jaar dat hij de baas was van Numico heeft hij het bedrijf verlost van de hoge schuldenlast, de zwak presterende Amerikaanse vitamine-activiteiten en de oude pijlers - babyvoeding en klinische voeding - weer op het groeipad gebracht.

Koers bijna verdubbeld sinds aantreden
Die prestatie is indrukwekkend. En ook in de onderhandelingen met Danone heeft Numico een prachtig resultaat behaald. Op basis van een geschatte winst per aandeel van 1,70 euro in 2007 moet Danone meer dan 30 keer de winst betalen. Een volle prijs. En Bennink verdient bovendien lof voor het afschaffen van de certificering bij Numico. Maar hoeveel zijn die prestaties waard? Een snelle berekening leidt tot een opbrengst van 86,8 miljoen euro. Die is opgebouwd uit zijn winsten op aandelenbezit, de optieregeling, de prestatiegerelateerde aandelen plus een afkoopsom. Op zijn aandelenbezit verdient Bennink 10,9 miljoen euro.

Het pakket is 14,9 miljoen euro waard en hij heeft er 4 miljoen euro voor betaald. De grootste winst komt uit de opties (50,8 miljoen euro) en de prestatiegerelateerde aandelen (23,1 miljoen euro). De VEB is er bij de berekeningen van uitgegaan dat Bennink 100% van deze aandelen en opties krijgt toegewezen. Het subtotaal bedraagt 84,8 miljoen euro. De vertrekregeling heeft de VEB berekend op 2 miljoen euro, tweemaal het vaste salaris. Bennink had een change of control-clausule: een regeling die hem bij overname tot driemaal jaarsalaris plus bonus had opgeleverd. Dat zou 9 miljoen euro zijn geweest, maar die change of control clausule was 5 jaar geldig en is enkele maanden geleden verlopen. Het totaalbedrag komt uit op 86,8 miljoen euro. Daarmee verdringt hij Richard Homburg - die 55 miljoen euro kreeg bij de verkoop van Uni-Invest - van de eerste plaats op de Nederlandse ranglijst.

Maar is dat geen passende vergoeding voor een topman die het goed gedaan heeft? Toch niet. Natuurlijk zijn de bezwaren groter wanneer slecht presterende bestuurders met miljoenen vertrekken. Met spanning kijken we uit naar de bedragen die Koffrie (Corporate Express) en Wagenaar (Getronics) ontvangen indien deze ondernemingen worden overgenomen. Maar de beloning van 87 miljoen euro is buitensporig in verhouding tot de geleverde prestaties. Het is een beloning die past bij een ondernemer die zijn eigen vermogen investeert, zelf risico loopt en meedeelt in de waardegroei.

Maar Bennink was bestuurder zonder zelf wezenlijk risico te lopen. En als we de koersontwikkeling bekijken sinds zijn aantreden dan valt dat nog best mee. Bij Benninks aantreden op 7 maart 2002 stond de koers van Numico op 29,70 euro en dat is in ruim 5 jaar bijna verdubbeld. Een mooie koersstijging van 12,2 procent per jaar, maar niet exceptioneel. In dat opzicht heeft zijn collega CEO bij Univar - Gary Pruitt - het beter gedaan. Sinds diens aantreden steeg de koers van Univar van 9,40 naar 53,50 euro, ofwel 41,3 procent per jaar. Bij de kritiek op de 87 miljoen euro van Bennink moeten aandeelhouders ook de hand in eigen boezem steken. Waarom gingen zij akkoord met het exorbitante beloningsbeleid en waarom stemden zij voor aandelen- en optieregelingen in de aandeelhoudersvergaderingen. Waar waren de grootaandeelhouders ING (7,2%) en Fidelity (9,5%)? De VEB is consistent geweest in haar kritiek op deze regelingen en stemde tegen. De rekening van dat beloningsbeleid krijgen aandeelhouders nu gepresenteerd.

Vereniging van Effectenbezitters