VEB en NCVB samen dé beleggersvereniging van Nederland

De Vereniging van Effectenbezitters (VEB) en de Nederlandse Centrale Vereniging van Beleggingsstudieclubs (NCVB) willen fuseren. Met de fusie komt dé beleggersvereniging van Nederland tot stand, met 40.000 individuele leden en 500 beleggingsstudieclubs. VEB NCVB, zoals de nieuwe vereniging zal heten, zal zich richten op belangenbehartiging, informatievoorziening, educatie en krachtenbundeling.

“Door afnemende sociale zekerheden en de complexiteit van financiële producten neemt bij de consument de behoefte aan educatie, informatie en belangenbehartiging steeds meer toe. Beide verenigingen hadden los van elkaar al plannen om hun dienstverlening in de nabije toekomst verder uit te breiden en vullen elkaar prima aan. Met de bundeling van onze krachten staan we een stuk sterker en zijn we beter dan ieder afzonderlijk in staat in deze behoefte te voorzien en te groeien naar een grote overkoepelende maar vooral onafhankelijke organisatie voor de Nederlandse belegger.”, aldus Dick Ermstrang, voorzitter van de NCVB.

Directeur Jan Maarten Slagter van de VEB voegt hier aan toe: “De NCVB en de VEB richten zich op dezelfde doelgroep en streven dezelfde belangen na. De nieuwe vereniging combineert de clubstructuur van de NCVB met de slagkracht van de VEB. Wij denken dat we relevant zullen zijn voor de grote groep Nederlandse beleggers die behoefte hebben aan een betrouwbare, niet-commerciële partner”.

Ermstrang en Slagter hebben een intentieverklaring getekend. De fusie vereist goedkeuring van het bestuur en de ledenvergadering van de NCVB en van de raad van toezicht en de ledenvergadering van de VEB. Zodra de vereiste goedkeuringen zijn verkregen zal de fusieakte worden gepasseerd. De fusiepartners beogen de nieuwe vereniging te lanceren op de Dag(en) van de Belegger, die dit jaar op 28 en 29 november in de Amsterdamse RAI plaatsvinden.

Slagter zal directeur en enig bestuurder worden van VEB NCVB. De raad van toezicht van de nieuwe vereniging zal worden gevormd door de huidige leden van het bestuur van de NCVB en de raad van toezicht van de VEB. Ermstrang blijft bij de vereniging betrokken als consultant.

De NCVB is op 9 december 1969 opgericht met het doel bij de Nederlandse bevolking de kennis van economie en financiën te vergroten. Het doel van de leden is om in vriendschappelijke sfeer te leren over de mechanismen van de beurs. De clubgedachte staat hoog in het vaandel, samen weet men meer dan één. Het bureau van de NCVB, gevestigd op Beursplein 5 te Amsterdam, verzorgt de centrale ondersteuning. Op regionaal niveau worden de clubs en individuele leden door regiovertegenwoordigers met raad en daad terzijde gestaan.

De VEB bestaat sinds 1924. De vereniging kent momenteel bijna 40.000 leden. Op haar kantoor in Den Haag zetten 25 professionals zich in voor het belang van de Nederlandse belegger. De VEB geeft het tweewekelijkse beleggersblad Effect uit, organiseert De Dag(en) van de Belegger en staat haar leden op individuele basis bij met haar telefonische helpdesk. De afgelopen jaren heeft de VEB onder meer met haar acties rond Ahold, de Shell-reservekwestie en de Unilever-prefs beleggers concreet resultaat opgeleverd.