VEB.net maakt gebruik van cookies om het gebruiksgemak van de website te verbeteren. 

05 juni 2012

Telegraaf Media Groep gaat zich ook roeren in krantenland

  • Pagina printen
  • 0 Reageer op dit artikel
  • Stuur dit artikel door

    Vul hieronder het emailadres in van degene naar wie u dit artikel wilt doorsturen, en uw eigen emailadres in.

Binnen een maand gaat Wegener van de beurs en is Telegraaf Media Groep het enige mediaconcern op het Damrak. Maar soepel loopt het niet bij het bedrijf. Het broeit tussen bestuurders en beleggers.

Eerst moesten beleggers lang wachten op de strategie van de nieuwe bestuursvoorzitter Van Campenhout.

Toen de strategie eindelijk werd onthuld, kreeg deze weinig bijval. Cyrte, houder van een belang van 20 procent, roerde zich nadrukkelijk in de media: TMG zou zich moeten toeleggen op print en niet op online activiteiten.

Ook de ondernemingsraad van TMG . Niet alleen worden 200 personeelsleden ontslagen, ook wordt de redactie van de Telegraaf op afstand van TMG gezet door een directeur "content"te benoemen.

Alsof dat niet genoeg was, nam TMG afscheid van COO Patrick Morley en roerde een klokkenluider zich over misstanden bij dochter Skyradio.

Ook in papier
Op de aandeelhoudersvergadering anderhalve maand geleden was van die onrust weinig te merken.
Topman Van Campenhout liet weten dat TMG volop mee wil doen in de consolidatieslag in de krantenwereld die op korte termijn wordt verwacht. Maar niet tegen elke prijs.

Met deze toezegging leek hij een handreiking naar Cyrte te maken. Een handreiking waarop Cyrte niet kon reageren. Zij was niet aanwezig op de vergadering voor een toelichting.

Wel had Cyrte vooraf een steminstructie gegeven: zij had bij voorbaat gestemd tegen alle geagendeerde besluiten. Daarmee lijkt TMG aan de vooravond te staan van een conflict tussen twee groot aandeelhouders: Cyrte versus de familie Van Puijenbroek.

Heibel bij SkyRadio
Het zijn tot nu niet de kranten waar de verliezen liggen voor TMG. Neem vorig jaar. Toen moest een verlies geslikt worden van 32,6 miljoen euro, vooral door een afschrijving van 44 miljoen euro op de Sky Radio Group.

Volgens Ab Trik, de in januari ontslagen directeur van Sky Radio, was het verlies niet nodig geweest en deden de radiozenders het veel beter dan voorgesteld. De cijfers zouden bewust zijn gemanipuleerd door TMG topman Van Campenhout.

TMG verwees deze geluiden al eerder naar het rijk der fabelen. Tijdens de aandeelhoudersvergadering liet bestuur en accountant geen onduidelijkheid bestaan over de beschuldigingen: "pertinent onjuist"

Tot slot onderzoekt TMG de mogelijkheid om de Telegraaf ook op tabloid formaat uit te brengen. Dat zou ten koste gaan van de bekende "vette koppen". Het standpunt van Cyrte daarover kunnen beleggers wellicht op korte termijn in de media vernemen.

{{scope.count}}Reacties

Geef als eerste een reactie op dit artikel |
{{comment.userName}}
{{comment.createdOn | date:'dd-MM-yyyy HH:mm'}}

{{comment.body}}